Boendeinformation

För allas trivsel

Akuta fel

Om oturen är framme utanför kontorstid och det är mycket akut, ring 0454-19998 där vi meddelar journummer. 

Svarar ingen så vänligen prata in ett meddelande, adress och ditt namn.

Akuta fel är
Saknad av värme eller varmvatten under mer än en timme, elen har försvunnit ur lägenheten,  vattenläckage samt störande från grannar som inte dämpar sig efter tillsägning. 

Akuta fel är INTE
Kyl, frys, annan vitvara eller tvättstugeutrustning som går sönder.

Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut en bostad i andra hand måste du först få det godkänt av Strandbergs Fastigheter. Detta gäller även när du lånar ut lägenheten utan att ta någon hyra. Om du hyr eller lånar ut lägenheten utan lov riskerar du att förlora din lägenhet.

Borra & spika

Du har rätt att spika fast olika föremål på väggarna och borra mindre hål. 

Det är inte tillåtet att spika/skruva/borra närmare än 15 cm till uttag och strömbrytare då det är stor risk att träffa en kabel i väggen. Detsamma gäller i en rak, vertikal linje över och under alla uttag och strömbrytare.

Du får inte borra eller göra andra hål i badrummets väggar, golv, tak eller i väggen bredvid badrummet. Du får inte heller kakla eller måla om i badrummet själv utan tillstånd från Strandbergs Fastigheter.  Det är för att inte riskera att fuktspärren skadas. 

Tänk på att borr- och spikhål ska återställas fackmannamässigt vid utflytt. 

Brandskydd

Varje lägenhet ska vara utrustad med en fungerande brandvarnare. Du som hyresgäst är ansvarig för att kontrollera att brandvarnaren fungerar och inte saknas, kontakta oss snarast i så fall.
De flesta bränder i bostäder börjar i köket. Ha därför en brandvarnare i närmaste rum intill köket för att få så tidig varning som möjligt, om det börjar brinna i köket. Den ska inte placeras i köket eller badrummet där risken för oönskade larm är stor.

Vill du bli påmind om att testa brandvarnare? Anmäl dig gratis till MSB SMS-tjänst här.

Elavtal

För att el ska kopplas in i din lägenhet när du flyttar in behöver en anmälan till Karlshamn Energi göras. Detta görs i vanliga fall av oss Strandbergs Fastigheter. 

Tänk på att du behöver ha ett elavtal under hela tiden du har ett hyresavtal med oss, även om du väljer att flytta tidigare än din uppsägningstid. 

Felanmälan

Felanmälan görs via vår hemsida här, alternativt på telefonnummer 0454-19998.
Du riskerar att bli ersättningsskyldig om du inte felanmält och det blir skador som följd.

Fester & övriga trivselregler

För att alla ska trivas så är det viktigt att visa respekt och ta hänsyn till alla som bor i fastigheten. Huvudregeln är att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.​ Efter klockan 22 ska det alltid vara lugnt och tyst i fastigheten. Om du ska ha fest bör du tala om det för dina grannar i god tid, så  de är förberedda. Då är chansen större att de har överseende med att det låter lite extra just den kvällen. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor. Vi skickar alltid en varning om ni har upplevts som störande. Andra gången klagomål förekommer och det anses vara allvarliga störningar, sägs ni upp för omedelbar avflyttning. Detta kan även avse andra störningar som till exempel en hund som skäller under långa perioder.

Flyttanmälan

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post anmäler du det till Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Alla som bor i din lägenhet ska vara folkbokförda på adressen. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Flyttstädning

Du har skyldighet att flyttstäda när det är dags att flytta ut. Tänk på att ha några dagars marginal med flyttstädningen då det ofta tar längre tid än vad man tror, samt för att ha utrymme att åtgärda ev underkända punkter. Om flyttstädning inte utförs korrekt så blir du debiterad för städningen som måste utföras av en städfirma.
Möbler, sopor eller annat får INTE lämnas kvar i allmänna utrymmen. 

Se tips och råd hos fastighetsägarna för korrekt utförande av flyttstädningen: Checklista flyttstädning

Hemförsäkring

Glöm inte att teckna en hemförsäkring. Den ger dig ekonomiskt skydd vid inbrott, brand, översvämning eller andra skador. Tänk på att det kan få stora ekonomiska konsekvenser om du råkar ut för något oväntat och inte har försäkring. Vår fastighetsförsäkring gäller inte denna typ av skada.

Huskurage

Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig läsa om HUSKURAGE

Husdjur

Husdjur får man självklart ha. Onormalt slitage och skador från husdjur är du som hyresgäst ersättningsskyldig för. Att tänka på är att era husdjur inte får lämnas utan tillsyn om ni inte är säkra på att de klarar detta samt får de inte störa grannar eller vistas i trapphuset. När djuren ska rastas får de inte förorena i bostadsområdet, de ska dessutom hållas i koppel.

Hur rengör jag golvbrunnen?

Genom att rengöra golvbrunnen regelbundet, gärna en gång i månaden, minimerar du risken för både dålig lukt och stopp i handfatets och duschens avlopp. Att rengöra golvbrunnen är inte svårt.

Gör så här:

  1. Ta bort brunnslocket/gallret. Det kan vara fäst med skruvar som måste skruvas loss.

  2. Ta på dig gummihandskar om du vill. Rensa locket från hårstrån och smuts. Släng detta i papperskorgen – inte i toaletten.

  3. Rengör brunnen med vatten, rengöringsmedel och en borste. Det är viktigt att du rengör så långt ner i avloppet som du kommer åt. Spola med duschen.

  4. Innan du sätter tillbaka brunnslocket/gallret kan du sätta in ett speciellt filter som samlar upp hårstrån (golvbrunnsfilter) så det blir lättare att städa nästa gång. Filtret finns att beställa på internet.

  5. Klart! Om det trots rengöringen är fortsatt stopp i golvbrunnen – gör en felanmälan.

Hyra

Hyran skall enligt hyreslagen vara betald senast den sista vardagen i månaden. Ange avinummer som betalningsreferens och kontrollera att rätt belopp betalas. Vid försenad betalning kan en påminnelseavgift tillkomma vid nästa avisering. Är hyran inte betald efter påminnelse lämnas ärendet vidare till inkasso och vidare avhysning. Vi ser alltid mycket allvarligt på obetalda hyror, skulle hyran försenas vid flertal gånger betyder detta att vi avhyser berörd hyresgäst.  

Måla & tapetsera

Förändringar i lägenheten ska vara överenskommet med oss innan arbetet påbörjas.

Om ni väljer att göra något eget så ska det återställas innan avflyttning och utföras yrkesmannamässigt, om inte så kommer ni att faktureras faktiskt kostnad för återställandet.

Rökning

Rökning är inte tillåten i allmänna utrymmen eller i din lägenhet. Vid rökning i lägenhet kan du som hyresgäst bli skyldig att sanera lägenheten vid avflyttning.

Skadedjur & Ohyra

Om du upptäcker skadedjur, smådjur eller annan ohyra i din lägenhet eller något gemensamt utrymme (exempelvis tvättstuga, vind, källare eller soprum) är du skyldig att omedelbart meddela oss. Vi har avtal med Länsförsäkringars Skadedjurssanering. Vi rekommenderar att du gör din felanmälan direkt till Länsförsäkringar på telefonnummer 0455-38 61 00. Ni får gärna informera oss om problemet också, alternativt kan vi hjälpa vi dig att anmäla till Länsförsäkringar.   

Om du upptäcker att skadedjur orsakat skador på några av dina saker och tillhörigheter, exempelvis en tröja, tar du kontakt med ditt försäkringsbolag.

Skötsel av lägenhet

Som hyresgäst är du skyldig att ta hand om din lägenhet och undvika onödiga skador, som till exempel hål i innerdörrar, sönderrivna tapeter eller sprickor i handfatet. Du är skyldig att berätta för oss om något har gått sönder eller blivit skadat i bostaden.  Det är extra viktigt vid vattenläckor. 

Tips! Läs Fastighetsägarnas riktlinje om hur man sköter sin lägenhet här. You can find the information in english here.

Sophantering

Se till att sortera soporna utifrån vilket material de främst består av och sedan lägga dem i de kärl de är avsedda för. Det kallas för att källsortera sopor. Det som får slängas i fastighetens sopkärl är sådant som liknas med "hushållssopor". Större förpackningar, elektronik och möbler ska slängas på återvinningscentral. Det är inte tillåtet att ställa större förpackningar i trapphus eller källare.

Trapphus

Det är viktigt att trapphusen hålls fria i händelse av brand. Våra trapphus och entréer fungerar som evakueringsvägar vid brand och måste enligt lag alltid vara framkomliga för räddningstjänst och ambulans. Hjälps åt att hålla ert trapphus rent från sådant som är brännbart eller hindrar framkomligheten. Barnvagnar och annat brännbart får inte förvaras i trapphuset. Det finns förråd och cykelrum för att förvara saker som inte ska stå i de gemensamma utrymmena.

Tv-kanaler & internet

Alla våra fastigheter är anslutna till stadsnätet där du kan få tv-kanaler och internet via eget abonnemang med valfri leverantör. För anmälan och mer information vänligen besök tjänsteguiden hos Karlshamn energi.

Tvättstuga

Tvättstugan är en gemensam inrättning som är till för alla boende. I de flesta hus bokar man en tvättid åt gången. Det är inte tillåtet att boka tvättstugan en hel dag. Tiderna ska respekteras och inte överträdas. Var rädd om din tvättstuga och låna inte ut den till någon som inte bor i huset. För allas trivsel är det viktigt att lämna tvättstugan städad efter sig. Ibland uppstår fel eller skador i tvättstugan. Anmäl felet så snart som möjligt till kontoret via telefon eller hemsidan - felanmälan. Sätt gärna en lapp på den maskin som du har felanmält, så att nästa person vet att den är trasig – men felanmäld. 
Det är inte tillåtet att färga kläder i tvättmaskinen eller att tvätta stora mattor. Tänk på att tvätta lagom mycket i tvättmaskinen, tryck inte in kläder så att luckan behöver tvingas igen, luckan ska kunna stängas lätt. 

Utelåst

Om du blir utelåst på grund av att du inte har nyckeln till lägenheten eller porten med dig så kan vi hjälpa dig under kontorstid (08:00-16:00). Övrig tid debiteras denna tjänst.  

Om du/ni tappar bort en nyckel så kan du bli ersättningsskyldig för exempel ett cylinderbyte.

Uppsägning

Vid önskad uppsägning av er lägenhet så ska detta ske skriftligen. Fyll i begäran om uppsägning på sida 2 av ert kontrakt och posta/lämna det till Strandbergs fastigheter. Uppsägningstiden är 3 månader från närmast kommande månadsskifte, även om du har en vän som kan ta lägenheten redan i morgon. Anledningen till att vi håller hårt på de tre månaderna är dels att vi kan ha någon som står i kö för en lägenhet med läget som er lägenhet har, vi kanske önskar välja ut vissa kategorier av hyresgäster till din lägenhet eller av något annat skäl vill välja den hyresgäst som passar oss. Ni får fråga men vi lovar dock aldrig en tidigare utflyttning.

Ni är skyldiga att visa er lägenhet för intressenter. Det är i regel vi som håller i visningarna. Om någon önskar en visning på en tid vi inte kan så hänvisar vi dem till er direkt. Om ni inte vill det vill vi att ni meddelar det strax efter uppsägningen. Vi tillåter inga egna annonser, det är vi som sköter uthyrningen.

Vatten och avlopp

Tänk på vad du spolar ner i avloppet. Det är förbjudet att slänga följande i toalett eller avlopp:

  • Tops och bomullsprodukter.

  • Våt- och tvättservetter

  • Kattsand och annat avfall.

  • Färg, olja och kemiska ämnen. Förutom att belasta miljön kan det även skada avloppsrören.

  • Stek- och frityrfett. Fett och matrester av olika slag kan snabbt täppa till vattenlås och avlopp och orsaka stor skada.

Vädring

För att lägenheten ska kännas fräsch bör man med jämna mellanrum vädra. Tänk på att i sådana fall snabbvädra med tvärdrag (man öppnar flera fönster) i max 5–10 minuter. Stäng av termostaterna före vädring. De fönster som har ventil i ovankant skall vara öppna för att rätt luft ska cirkulera i lägenheten

Det är inte tillåtet att skaka mattor eller liknande från balkong eller fönster.

Värme & ventilation

Temperaturen ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. Om elementet är kallt behöver det inte betyda att något är fel. Den vanligaste orsaken till kalla element är att temperaturen i rummet redan är rätt.

Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

  • Kolla att elementets termostat står i maxläge.

  • Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.

  • Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.

  • Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.Tänk på att vädra rätt.

  • Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.

Annan information

Observera att annan information än vad som anges på denna sida kan gälla i just ditt bostadsområde och i just din lägenhet. Kontakta alltid oss på Strandbergs Fastigheter AB om du är osäker.